Norddeutscher Figuralchor
Leitung: Jörg Straube

MDG 947 1595-6

ECHO KLASSIK 2010

Francis Poulenc: Weltliche Chormusik

Most of the secular choral works of Francis Poulenc have enjoyed respectable treatment on disc–but not for awhile. This newcomer not only is equal to the best in the catalog, but it contains all of Poulenc’s a cappella compositions in the genre, including the infrequently heard Petites voix. Although the masterpiece Figure humaine, written in 1943 during the Nazi occupation of France, is the big work here–and it’s performed with spectacularly vivid ensemble clarity and all the poignancy that Poulenc must have intended with his very deliberate use of vocal timbre and expressive means–the generous program reminds us also of the merits of the composer’s „lighter“ works, particularly the Chansons françaises of 1945/46, Chanson à boire, for male choir, and Petites voix (1936), for treble voices. […]
In listening to the entire program you also appreciate this excellent German choir’s mastery of style, how these singers perfectly convey the array of moods and bring color and life to the poetic texts, from the dark and brooding „Bois meurtri“ in Un soir de neige (can three chords be more evocative than those that open this piece?) to the „click, clack“ of the clogs and the „tip and tap“ of the weavers’ looms in the Chansons françaises.
While these works are quite challenging for any choir, they are so masterfully written that even within the more extended harmonies (9ths and 11ths, for instance) there is easily discernible melodic continuity and even the occasionally odd modulations and the more dissonant moments or passages never seem gratuitous but rather grow naturally from what has come before and flow equally naturally onward. Texture is an important component in this music, and thus carefully judged ensemble balance is critical–and it need not be said that the often very exposed voicing cannot tolerate the slightest lapse in intonation.
The choir meets these tests admirably, and the expert recording sets it all in a complementary acoustic at an ideal listening perspective, allowing us to appreciate the full, finely polished sound, whether of men or women alone or of the entire 50-voice ensemble. […] Essential!

www.classicstoday.com | 11.2009

In den „Chansons françaises“, acht Chorsätzen Poulencs nach Volkstexten aus dem Jahr 1946, zeigt sich der Norddeutsche Figuralchor als eines der führenden deutschen Vokalensembles im semiprofessionellen Bereich. Klare Diktion und exzellente Textverständlichkeit, gepaart mit vorbildlicher rhythmischer Präzision, zeigen sich gleich im ersten Stück mit dem Titel „Margoton va t’a l’iau“. Die hohen Männerstimmen brillieren in dem schalkhaften „Clic clac“, in welchem das Geräusch von Holzschuhtänzern lautmalerisch imitiert wird; vereinzelte intonatorische Ungenauigkeiten werden bei einer solch inspirierten Darbietung gern verziehen. Die Musik lebt von ihrer klassizistischen Schlichtheit, niemals sind die Sätze harmonisch oder kontrapunktisch überladen? die Interpreten treten als einfühlsame Sachwalter dieser im deutschsprachigen Raum zu Unrecht selten aufgeführten Musik in Erscheinung. Am Schluss des burlesken „Chanson de boire“, Poulencs erster Chorkomposition von 1922, erscheinen frei einsetzende und gleichsam angeheitert improvisierende Solostimmen und machen diese Pièce zu einem Highlight des Programms.
[…]
Der Norddeutsche Figuralchor präsentiert sich vor allem im unteren Dynamikbereich in vollendeter Klangschönheit; dass den Frauenstimmen ihre Spitzentöne nicht immer völlig makellos gelingen, fällt dabei nicht ins Gewicht. Jörg Straube gestaltet für die „Figure humaine“, welche Poulenc selbst für eines seiner stärksten Werke hielt, einen jederzeit homogenen, mit großer Bedachtheit phrasierten Chorklang. Das vielstrophige Finalstück „Liberté“ hebt in idyllischer Zartheit an, zieht nach und nach alle Register und beschließt die Kantate in höchster Klangfülle? Eine ergreifende Darbietung einer genialen Komposition.

www.klassik.com | 03.2010

Inhalt

Chansons francaises FP 130 Nr. 1-8
1. Margoton va t’a l’iau
2. La Belle se seid au peid de la tour
3. Pilons l’orge
4. Clic, clac, Dansez sabots
5. C’est la petit’ fill’ du prince
6. La belle si nous etions
7. Ah! mon beau laboureur
8. Les tisserands

Chanson à boire FP 31 (für Männerchor, a cappella)

Sept Chansons (nach Gedichten von Paul Eluard und Guillaume Apollinaire)
1. La blanche neige
2. A peine défigurée
3. Par une nuit nouvelle
4. Tous les droits
5. Belle et ressemblante
6. Marie
7. Luire

Petites voix FP 83 Nr. 1-5
1. La petite fille sage
2. La chien perdu
3. En rentrant de l’école
4. Play Le petit garçon malade
5. Le hérisson

Un soir de neige FP 126 (Kantate)
1. De grande cuilers de neige
2. La bonne neige
3. Bois meurtri
4. La nuit le frod la solitude

Figure humaine FP 120 (Kantate nach Paul Eluard)
1. De tous les printemps du monde
2. En chantant les servantes s’élancent
3. Aussi bas que le silence
4. Toi ma patiente
5. Riant de ciel et des planètes
6. Le jour m’étonne
7. La menace sous le ciel rouge
8. Liberté